19 Ocak 2012

Formula 1 Özel Dosya: Kaybolan Yetenekler ve Test Pilotları - Bölüm 1: Alexander Wurz, Anthony Davidson

1990'lı yılların sonuyla beraber büyük otomobil üreticileri motorsporlarının ve özellikle Formula 1'in markaların tanıtım ve reklam açısından küresel pazardaki en önemli podyumlardan biri olduğunu farketmesiyle beraber spor hızlı ve köklü bir değişime uğradı.Artık takımlar bu reklam pastasından faydalanmak izleyicilerin görmek istediklerini sunmak zorundaydı.Özellikle 2000'li yılların izleyici kitlesinin yaş ortalamasınında gençleşmesi üzerine üreticiler, takımlar ve sponsorlar kendi marka imajlarını izleyicilerle paralel şekilde uyarlayarak genç ve yetenekli pilotları spora kazandırlar.Bu değişimin ilk habercisi 1996'da Williams'la Formula 1'e adım atan Jack Villeneuve oldu.Devamında 2000'de yine Williams'la Formula 1'e adım atan Jenson Button artık Formula 1'in yeni trendinin bir ürünüydü.Büyük tanıtımlar ve beklentilerle gelen bu iki isim kısa sürede başarıya ulaşarak kendilerini Formula 1 dünyasına kabul ettirdiler.Ancak bu değişim sonrasında spora gelen her genç pilot Button ve Villeneuve kadar şanslı değildi.Bende bu yazımda bu gölgede kalan pilotlardan bahsedeceğim;

Alexander Wurz
1996 yılında Le-Mans 24 Saat yarışını kazanan bir ekipteki en genç pilot olma rekorunu kıran Wurz 1997'de Benetton'la Formula 1'e adım attı.İlk sezonunda sadece 3 yarışa çıktı ve sezonu 4 puanla kapattı.Bu etkileyici performansla Benetton'la 1998-1999-2000 yıllarını kapsayan 3 sezonluk bir kontrat yapan Wurz ilk sezonunda oldukça iyi bir performans sergileyerek 17 puanla sezonu 8. sırada noktaladı.Devam eden sezonlarda Benetton'ın performansının da etkisiyle sönük performanslar sergiledi ve 2001 yılında McLaren'la test pilotu olarak anlaştı.Test kısıtlamaları olmayan bu sezonlarda Wurz deneyimli Hakinen'in de takımdan ayrılmasıyla otomobili geliştirecek pilot rolünü üstlendi.2004 sezonunun ortasında Jaguar'ın pilot kadrosundaki sorunlardan dolayı kendisine teklif götürüldü ancak McLaren 2005 otomobilini geliştirdiği için Wurz'a yarış izni vermedi.Bu yarış koltuğu fırsatını kaçıran Wurz 2005 sezonunda Juan Pablo Montoya'nın sakatlığı nedeniyle San Marino Gp'sinde şans buldu ve 3. olarak podyuma çıkan Wurz yaptığı binlerce kilometrelik test sürüşü sayesinde hiç körelmediğini gösterdi.2005 sezonu sonunda McLaren'la kontratı biten Avusturya'lı Pilota Williams ve David Richards'ın Prodrive projesinden yarış koltuğu teklifleri geldi.2006 sezonda test pilotu ve 2007'de yarış koltuğu opsiyonuyla Williams'la anlaştı.Formula 1'de ki son aktif yarış sezonu olan 2007'de Kanada Gp'sin de 3. olarak bir podyum zaferi elde etti ve 13 puan toplayarak sezonu 11. olarak noktaladı.Sezonun son yarışı olan Brezilya Gp'sinden önce emeklilik kararı alan Wurz beklenmedik şekilde 2008 ve 2009 sezonları için test pilotu olarak Honda'yla anlaştı.Takımın 2009 otomobilini geliştirmekte büyük rol üstlendi.Ancak Honda'nın küresel krizi sebep göstererek 2009 sezonunda yarışmayacağını açıklamasıyla Formula 1 kariyerine nokta koydu.2009 sezonunda takımı devralan Ross Brawn takımın 2009 için geliştirdiği araçla şampiyon oldu.Şu anda aktif yarış kariyerine Le-Mans serisinde devam eden Wurz 2009'da Peugeot'yla LMP-1 sınıfında Le-Mans 24 saat zaferi ve 2011'de Spa 1000 Km zaferi elde etti.2012 için Toyota'nın yeni Le-Mans projesiyle LMP-1 Hybrit sınıfında Le-Mans 24 Saat yarışına katılacağı açıklandı.

Anthony Davidson
2001'de İngiltere F-3000 şampiyonasında ki başarısıyla gözleri üstüne çeken Davidson aynı sezon BAR takımıyla test yapma şansı buldu ve takımın 2002, 2003 ve 2004 sezonlarında test pilotluğunu yaptı.2002 sezonunda deneyim kazanması için Minardi'ye gönderildi ve çıktığı 2 yarışta da puan alamadı ve BAR takımına geri döndü.Takımın 2004 sezonunda 2. olmasını sağlayan otomobilinin gelişiminde büyük rol üstlendi ve cuma antrenmanlarında ki hızıyla ilgi çekti.2005 sezonu için Williams takımından beklediği yarış koltuğu teklifini aldı.Ancak BAR takımın Takuma Sato'dan verim alamaması nedeniyle Davidson'dan takımda kalmasını istedi.Davidson bunun üzerine Williams'ın teklifini geri çevirdi ve test pilotu olarak BAR'da kalmayı tercih etti.2005 sezonunda Sato'nun yerine şans bulduğu Malezya Gp'sinde 2. turda motor arızası nedeniyle yarış dışı kaldı.2006'da Honda adını alan takımda test pilotu olarak kalan Davidson takımın 2007 yılında destek vererek kurduğu Super-Aguri takımında yarış koltuğuna oturdu.2007 ve 2008 sezonlarında katıldığı 21 yarışta hiç puan alamadı ve Le-Mans serisinin yolunu tuttu.2009 yılında Aston Martin'le Le Mans 24 Saat yarşına katıldı ve 2010 ve 2011 için Peugeot'nun LMP-1 kategorisinde Le-Mans Series ve ALMS kadrosunda yer aldı.2011 sezonu için Virgin ve Lotus takımlarıyla yarış koltuğu görüşmeleri başarısız olan Davidson Mercedes GP ile test pilotu olarak anlaştı ve Formula 1'e geri döndü.İngiliz pilotun 2012 sezonu için Mercedes Gp ile anlaşması devam ediyor.

Murat Özkurt
Devam edecek...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder